Czy powinieneś kupić łódź?

 

To pytanie zadaje sobie wielu – bardziej doświadczeni, świeżo upieczeni motorowodniacy jak i Ci którzy łódki znają z filmów i zdjęć (z dziewczynami w bikini) lub podziwiali je z plaży. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć, czy zakup łodzi to dobry pomysł dla Ciebie.

 

 

Po pierwsze - zakup łodzi to zawsze dobry pomysł, no bo kto z czytających ten artykuł nie marzył o tym! Po drugie pamiętajcie „mała łódka – mały problem, duża łódka – duży problem” – tą myśl rozwiniemy w dalszej części artykułu.

 

Zacznijmy od finansów

Wiele osób podchodząc do tematu bardziej rozumem, niż sercem zastanawia się co jest lepsze – czarter czy własna jednostka. Zajmijmy się więc matematyką, w przypadku zakupu łodzi będziemy brać pod uwagę leasing, czyli sposób w który 90% klientów finansuje realizację swoich marzeń. Dla wygody obliczeń, będziemy brać średnią cenę czarteru i średnią wartość łodzi z naszej oferty oraz średnie warunki leasingu dostępne u leasingodawców, na najkrótszy możliwy okres leasingowy.

 

Założenia:

Minimalna wartość łodzi: 30.000,00 € brutto

Maksymalna wartość łodzi 100.000,00 € brutto

Minimalna cena czarteru za tydzień w sezonie w Chorwacji: 1500 € brutto

Maksymalna cena czarteru za tydzień w sezonie w Chorwacji: 3500 € brutto

 

Matematyka krok pierwszy:

Średnia wartość łodzi: 65.000,00 € brutto

Średnia cena czarteru: 2.500,00 € brutto

 

Finanse i rachunkowość:

Wartość przedmiotu leasingu: 65.000,00 € brutto

Koszt całkowity leasingu: 115%

Okres trwania leasingu: 59 miesięcy

Czynsz inicjalny (20%): 13.000,00 € brutto

Wykup (26%): 16.900,00 € brutto

Rata miesięczna (59 rat): 685 € brutto (684,15 € brutto)

Marina, zimowanie i przegląd: 3.750,00 € brutto

 

Rozliczenie:

Roczne koszty utrzymania łodzi z wliczonym w cenę leasingiem, zimowaniem i przeglądem: 11.970,00 € brutto.

Średni koszt tygodniowego czarteru: 2.500,00 € brutto

 

Ilość tygodni spędzonych na wodzie w roku

Dopłata do posiadania łodzi względem czarteru

Dopłata do posiadania łodzi względem czarteru po odliczeniu VAT’u

0

11.970,00 € brutto

9.731,71 € netto

1

9.470,00 € brutto

7.231,71 € netto

2

6.970,00 € brutto

4.731,71 € netto

3

4.470,00 € brutto

2.231,71 € netto

4

1.970,00 € brutto

-268,29 € netto

5

- 530,00 € brutto

-2.768,29 € netto

6

- 3.030,00 € brutto

-5.268,29 € netto

 

Podsumowanie:

Powyższa tabela pokazuje, czy opłaca Ci się zakupić jednostkę w leasing względem czarteru. Filozofii dużej w tym nie ma, jeżeli zamierzasz pływać – warto, w przeciwnym wypadku nie warto. Zakładając odliczanie podatku VAT od kosztów utrzymania łodzi oraz spędzenie na wodzie weekendu majowego, dwóch tygodni w sezonie i zakończenia sezonu tygodniowym rejsem we wrześniu – warto kupić łódkę.

Wiele osób może poczuć w tym miejscu niedosyt rozliczenia kosztów, no bo gdzie transporty, ubezpieczenie i przede wszystkim czynsz inicjalny oraz wykup! W utrzymaniu łodzi tak jak i przy czarterze pojawi się wiele małych kosztów – opłata klimatyczna, utrata części kaucji, parking samochodu podczas czarteru, ubezpieczenie roczne jednostki i wiele innych, które z naszego doświadczenia się mniej więcej równoważą. Na decyzję ma jednak jeszcze wpływ wiele czynników niematerialnych – wygoda, poczucia bezpieczeństwa, wakacje w dowolnym momencie, większość rzeczy zgromadzonych na jachcie, fakt posiadania łodzi i inne.

Do podjęcia finalnej decyzji czy opłaca się kupić łódkę, nie możemy pominąć kosztów czynszu inicjalnego i wykupu. Aby rozważać ich opłacalność, warto podejść do zakupu łodzi jak do inwestycji. Do skalkulowania jej opłacalność musimy zastanowić się nad utratą wartości przez nowe jachty. Poprawne jej szacownie powinno uwzględnić podwójną stawkę amortyzacji za pierwszy sezon i pojedynczą za każdy następny, co przy stawce amortyzacji łodzi na poziomie 7% da nam odpowiednio 14% po pierwszym sezonie i 7% po każdym następnym. Czas na kolejną tabelkę.

Wiek łodzi

Wartość jednostki

Utrata wartości

1

55.900,00 € brutto

14

2

51.987,00 € brutto

7

3

48.347,91 € brutto

7

4

44.963,56 € brutto

7

5

41.816,11 € brutto

7

 

Od tak określonej wartości łodzi powinniśmy jeszcze odjąć procent za zużycie i przy zadbanej jednostce nie powinien być on większy niż 10%. Dla jednostek zaniedbanych może dojść nawet do 25%. My jednak założymy, że dbaliśmy o nasze zrealizowane marzenie i po odjęciu 5% od jej wartości za zużycie otrzymamy wartość łodzi w wysokości 39.725,30 € brutto. Odejmując od tego sumę czynszu inicjalnego i wykupu dla naszej symulacji (29.900,00 € brutto) uzyskamy nadwyżkę na poziomie 9.825,30 € brutto. Im więcej lat ponad okres leasingowy jednostka będzie wykorzystywana przez nas, tym większy zysk nam z tego przyniesie.

 

Treściwe podsumowanie

Zakup w leasing łodzi o wartości 65.000,00 € brutto i pływanie 4 tygodnie rocznie przez 5 lat na niej, to oszczędność względem jej czarterowania o prawie 10.000,00 € względem czarterowania podobnej jednostki w cenie 2.500,00 € brutto za tydzień przez taki sam okres czasu i z taką samą częstotliwością. Dodatkowo warto pamiętać o tym, że kupując jacht – MASZ JACHT!

 

 

Co to znaczy mieć łódź?

We wstępnie napisaliśmy coś, czego nie powinniśmy pisać zajmując się sprzedażą łodzi… a mianowicie – „mała łódka – mały problem, duża łódka – duży problem”. I tą piękną myśl postaramy się tutaj rozwinąć.

Kupując łódkę można kierować się uczuciami towarzyszącymi wejściu do ekskluzywnego salonu samochodów po czerwonym dywanie – nic bardziej mylnego! Jeżeli zamierzasz kupić łódź dla prestiżu jej posiadania i nie wykonywać żadnych prac na jej pokładzie i dookoła niej samodzielnie przygotuj się na wysokie rachunki, trudność w dostępie do odpowiednich usług, sporo nerwów i przede wszystkim nie kupuj łódki, a na pewno nie od nas.

Łódź to obowiązek, który wymaga ochrony przed sztormem, słoną wodą, nadmiernym słońcem, zimnem, korozją i usterkami. Cała jednak magia w tym, by znaleźć przyjemność w robieniu tego – samemu, z rodziną, przyjaciółmi lub ze znajomymi wodniakami. Przy czymś chłodnym do picia i pierwszym grillu w sezonie na wiosnę przygotowywać swój nowy jacht do zrzucenia na wodę, a jesienią zabezpieczać jednostkę przed zimą żegnając sezon.

W posiadaniu łodzi nie chodzi o szpanowanie przed obcymi (nie dotyczy to pięknych kobiet) i utwierdzanie samego siebie w poczuciu wyższości z racji posiadania jachtu lub lepszego jachtu, bo zawsze znajdzie się ktoś, kto ma większą jednostkę. Łódź kupuje się po to by spędzać czas na wodzie, poznawać świat motorowodny i ludzi go tworzących.

Wiemy, że powyższy fragment nie jest napisany delikatnie i na pewno nie tak jak powinno się to opisywać na stronie firmy zajmującej się sprzedażą łodzi. Jednak z drugiej strony tak wygląda nasza filozofia sprzedawania łodzi, a sprzedawców jest wielu, tak jak i klientów i na pewno nie wszyscy z nich kupią swój jacht motorowy u nas. Prosimy pamiętać również o tym, że sprzedajmy nowe jachty motorowe, a nie używane – tak więc odrobinką luksusu nie jest nam obca.

 

 Jakie doświadczenie należy mieć decydując się na zakup jachtu?

Kompletny brak doświadczenie w pływaniu, bardzo utrudnia zakup właściwej jednostki. Warto zagłębić się trochę w Internecie aby stwierdzić jakie typy łodzi warto brać pod uwagę, a następnie spróbować wyczarterować kilka tych typów choćby na jednodniowe rejsy. Sam brak umiejętności jej prowadzenia to problem prosty do rozwiązania i krótkotrwały – wystarczy zapisać się na odpowiednie kurs, na których można zdobyć wiedzę, doświadczenie i uprawnienia.

Dodatkowo, jak zostało już to podkreślone w tym artykule, należy posiadać wiedzę z zakresu opieki nad jednostką. Wiedza ta jest szeroko dostępna w Internecie w darmowych poradnikach, artykułach i filmikach. Pierwsze razy na pewno przysporzą wiele emocji i wspomnień, ale od drugiego sezonu będzie już z górki.

Próba zakupu łodzi bez żadnego doświadczenia i z nadzieją, że sprzedawca zrobi za Was wszystko szybko zostanie zweryfikowana przez rzeczywistość z raczej przykrymi konsekwencjami.

 

 

Słowo końcowe

Po uwzględnieniu względów finansowych i tych dotyczących zajmowania się łodzią może dojść do prostych wniosków.

Jeżeli zamierzasz spędzać kilka tygodni rocznie na jachcie i jesteś świadomy pracy i opieki jaką należy objąć swoją jednostkę – warto kupić jacht.

Jeżeli nie chcesz się nim zajmować i akceptujesz płacenie innym za opiekę nad jednostką – warto kupić jacht.

Natomiast jeżeli masz nadzieję, że wszystkie usługi dodatkowe dostaniesz za darmo, bo kupiłeś nowy jacht – nie warto go kupować, bo czekają Cię tylko nerwy.