Jak dobrać odpowiednie wyposażenie dodatkowe

Na wstępie chcielibyśmy zaznaczyć, że nasza marża na wyposażeniu dodatkowym jest bardzo niska, po to by zachęcić klientów do zamawiania jednostek bogato wyposażonych. Doposażanie jednostki już po jej wyprodukowaniu oznacza wzrost ceny za każdą opcję o 40% i dodatkowe koszty montażu.

Ta cena nie wynika z naszej marży, a z naszych cen za domawianie wyposażenia po wyprodukowaniu jednostki. Wracając jednak do meritum tej sprawy chcielibyśmy przybliżyć w dalszej części artykułu poszczególne elementy wyposażenia dodatkowego jednostek.

  • Bimini - daje osłonę przed nadmiernym słońcem w ciągu dnia, komplet bocznych plandek pozwala je zamknąć i zwiększyć powierzchnię użytkową łodzi podczas niezbyt dobrej pogody. Dodatkowo rozkładając bimini z zamknięciem na noc unikamy zbierania się rosy na pokładzie, nadmiernych spojrzeń z zewnątrz i tworzymy dodatkowe miejsca sypialne na pokładzie słonecznym w kokpicie.
  • Plandeka cumownicza - to możliwość sprawnego zamknięcia całej jednostki (szybszego i łatwiejsze niż w przypadku bimini) oraz ochronę jednostki podczas jej transportu.
  • Przedłużone platformy kąpielowe - to łatwość wsiadania i wysiadania z jednostki oraz zwiększony komfort schodzenia do wody i wychodzenia z niej. Niestety są też elementem najczęściej uszkadzanym na łodziach podczas manewrów portowych przez zbyt szybkie skręcanie kierownicy przy odejściu od pomostu.
  • Pokłady słoneczne w kokpicie i na dziobowym - te w kokpicie są wysoce użyteczne i często wybierane przez klientów ponieważ pozwalają na stworzenie dodatkowych miejsc sypialnych pod bimini. Większość klientów decyduje się również na pokład dziobowy, który nie jest aż tak praktyczny jak ten w kokpicie. Zapinanie go zajmuję trochę czasu, przez co większość osób nie decyduje się na jego rozkładanie. Dodatkowo często materace z dziobowego pokładu słonecznego zajmują cenne miejsce na pokładzie. Pokłady dziobowe w łodziach bez kabiny są za to bardzo użyteczne.
  • Charplotter’y SIMRAD - montowane na naszych łodziach są marki SIMRAD. W komplecie do każdego chartplottera montowany na łodzi jest przetwornik echosondy, dzięki czemu możemy go używać jako echosondy lub nawigacji. Dodając do niego vessel view link otrzymujemy połączenie z silnikiem, możliwość podglądu parametrów jego pracy oraz możliwość sterowania nim w przypadku silników z elektroniczną manetką. Chartplottery do łodzi które oferujemy są w bardzo atrakcyjnych cenach – zapraszamy do sprawdzenia cen rynkowych.
  • Active Trim – urządzenie do automatycznego trymowania silników marki Mercury, niestety pomimo naszych nadziei urządzenie nigdy nie będzie lepsze od ręcznego wytrymowania silnika. Dla osób chcących osiągnąć dobre wyniki bez ruszania kciukiem jest to ciekawy element wyposażenia.
  • Ogrzewanie i klimatyzacja – tu mamy klika możliwości do wyboru. Na mniejszych łodziach do wyboru jest ogrzewanie wallas, które składa się nagrzewnicy i osobnego zbiornika na diesla lub klimatyzacja i ogrzewanie zasilane 220V. Pierwsza opcja nie oferuje klimatyzacji ale jest za to niezależna od prądu, nada się idealnie dla osób planujących przedłużyć sezon. Druga wersja działa na zasadzie wymiennika ciepła – pobiera ciepło lub chłód bezpośrednio z wody zaburtowej, wymaga ona jednak podpięcia do sieci 220 V z lądu. Na większych jednostkach dostępna jest również klimatyzacja i ogrzewanie zasilane 220V wraz z generatorem prądu na jednostce. Zapewnia to dostęp do ogrzewania i klimatyzacji niezależnie od tego czy jesteśmy podpięci do sieci 220 V z lądu, czy nie – rozwiązanie to jest zdecydowanie najdroższym. Klimatyzacja to bardzo pożądane urządzenie w obecnych czasach, ale warto być świadomym tego, że aby klimatyzacja na łodzi działała należy zamknąć wszystkie drzwi i okna. Nie jesteśmy pewni czy w taki sposób warto pływać na łodzi.
  • Podłoga z pokładem flexiteek 2G – od dwóch lat na łodziach marki Quicksilver i Uttern nie są montowane już pokłady z naturalnego drewna teakowego, zostały one zastąpione przez nowej generacji sztuczny materiał Flexiteek zdobywający uznanie na światowych rynkach. Do złudzenia przypomina naturalne drewno teakowe, nie wymaga zabiegów pielęgnacyjnych innych niż czyszczenie i nie nagrzewa się tak, jak naturalne drewno teakowe lub inne odpowiedniki.
  • System wody szarej – system ten jest bardzo często mylony z brudną wychodzącą z toalety morskiej, czyli systemem wody czarnej. Ten system zbiera wodę spływającą z umywalek i prysznica, a jeżeli nie jest on zamontowany na pokładzie to woda ta wylatuje od razu za burtę.
  • Radiotelefon VHF – przydatny element wyposażenie dla wszystkich jednostek pływających po śródlądziu i obowiązkowy dla jednostek poruszających się po morzu.
  • Radar SIMRAD – to urządzenie wymagane jest na jachtach powyżej 20 metrów długości na pełnym morzu. Dla mniejszych jednostek polecamy jedynie osobom aktywnie korzystającym z radaru i posiadającym uprawnienia.
  • Przyłącze portowe ładowania – w ramach tej opcji jest ładowarka akumulatorów, gniazdo przyłącza portowego, kabel do podłączenia łodzi na marinie, instalacja 220V na pokładzie z jednym gniazdkiem oraz izolator galwaniczny.
  • DAB przetwornik radia cyfrowego – ten przetwornik pozwala na odbiór radiostacji cyfrowych w radiu zamontowanym na pokładzie.
  • Vessel View Link – pozwala na połącznie silnika Mercury z chartplotterem dzięki czemu na jego ekranie możemy podglądać wszystkie parametry pracy silnika. Jeżeli silnik jest wyposażony w cyfrową manetkę, to dzięki temu systemowi możemy sterować jego pracą bezpośrednio z chartplottera.
  • Elektryczne trym klapy – są to klapy znajdujące się na lewej i prawej burcie jednostki w okolicy rufy. W górnym położeniu trym klapy nie mają wpływu na poruszanie się jednostki. Poprzez opuszczenie obu trym klap w dół możemy zmieniać sposób, w jaki sposób jednostka zachowuje się w ślizgu, im niżej je opuścimy tym niżej będzie dziób jednostki. Opuszczanie trym klap powoduje również to, że jednostka bardziej płasko będzie wchodzić w ślizg. Podczas płynięcia w ślizgu trym klapy można regulować niezależnie od siebie, co pozwala na wyrównanie przechyłu jednostki na prawą lub lewą burtę.