Jak wybrać typ jednostki, dopasowany do potrzeb

Z kabiną czy bez?

To pierwszy dylemat który może się pojawić podczas przeglądania ofert łodzi różnych producentów. Z doświadczenia wiemy, że 95% klientów od razu odrzuci pomysł zakupu łodzi bez kabiny, czy jest to właściwy kierunek?

Bardzo często słyszymy argumenty od klientów, że kabina jest im potrzebna awaryjnie ma wypadek przedłużającego się rejsu lub raz do roku na postój na dziko poza portem, a zdecydowaną większość nocy i tak zamierzają spędzić w hotelu lub swoim domu blisko akwenu na którym stacjonuje jednostka. Dla niektórych kabina ta z powodu tych argumentów jest obowiązkowa na łodzi, lecz warto się zastanowić czy dotyczy to każdej sytuacji.

Obserwujemy klientów, kupujących łodzi i nie spędzających przez kilka sezon ani jednej nocy na niej. Niestety podczas wybierania łodzi podjęli decyzje o zbędnej im kabinie, czym ograniczyli sobie znacznie przestrzeń na pokładzie podczas całego czasu spędzonego na wodzie.

Wart pamiętać również o tym, że na prawie każdej z naszych jednostek dostępne są pokłady słoneczne w kokpicie, które po rozłożeniu oferują wielkość dwuosobowego łóżka. Spanie na nich przy zamkniętym daszku bimini niewiele różni się od noclegu w kabinie.

Tą decyzje trzeba podjąć samodzielnie, ale warto zastanowić się czy rzeczywiście kabina ta będzie używana, czy tylko będzie ograniczać przestrzeń na pokładzie podczas wszystkich rejsów.

 

Sundeck vs. Cruiser

Ten dylemat jest już dosyć prosty do rozwiązania – co się komu bardziej podoba. Poniżej kilka argumentów za i przeciw obu tym seriom.

Cruiser

Szczelniejsze zamknięcie bimini lub plandeki cumowniczej ze względu na kształt sterówki,

Budowane w Polskich stoczniach, znanych z odrobinę lepszej jakości wykonania łodzi niż Portugalskie, w których budowana jest seria Sundeck,

Transport jednostki z Portugalii,

Bardziej nowoczesny wygląd i sportowy charakter.

Sundeck

Troszkę wyższe kabiny,

Wygodniejszy pokład słoneczny na dziobie – bardziej płaski i większy niż w serii Cruiser.

 

Powyższe argumenty to nasze spostrzeżenia względem tych dwóch serii. Jeżeli chodzi o nasze preferencje – wygrywa Cruiser.

 

Cruiser vs. Weekend

Wielu przyszłych właścicieli łodzi, planujących dłuższe rejsy zadaje sobie pytanie – co jest dla mnie lepsze Cruiser czy Weekend? Odpowiedź nie do końca jest jednoznaczna.

Seria Weekend oferuje pełną niezależność od warunków pogodowych. Przestrzeń wewnątrz kabiny jest nieporównywalnie większa od tej w Cruiserach i nie zależnie czy wieje i dmucha w wolny weekend, gdy udało się wyskoczyć na łódkę – można pływać. Po zamknięciu bimini do zamkniętej przestrzeni włącza się cały pokład rufowy dający mnóstwo miejsca wewnątrz. Wiosna czy jesień na tej jednostce to nie jest powód do niepływania.

Problemem tej serii jest jednak jej mobilność. Każdy jacht z serii Cruiser, który oferujemy na sprzedaż można przewieźć na przyczepie za samochodem osobowym i nie przekraczać masy, szerokości lub wysokości ładunku. W przypadku serii Weekend, model 755 ma szerokość 2.855, a 905 aż 2.99. Transport tych jednostek w Polsce ze względu na szerokość nie jest problemem, jednak w innych krajach przejazd tego ładunku może wymagać pozwoleń lub pilota. Obie te jednostki są również wysokie gdy stoją na przyczepie, 755 to 3.4 metra wysokości, a 905 aż 3.9 metra. Na domiar złego model 905 ciągnięty nawet na aluminiowej przyczepie przekroczy o około 400 kg dopuszczalną ładowność. Przy transporcie modelu 755 mieścimy się we wszystkich normach, lecz warto pamiętać że nie jest to prosty transport za samochodem osobowym.

Podsumowując, seria Weekend nada się bardziej w wersji stacjonarnej, na takich akwenach jak wybrzeże Bałtyku z nierozpieszczającą zawsze pogodą, Mazury czy Chorwacja. Jednak tym, którzy czują w sobie podróżniczego ducha i chcą zabierać ze sobą swój jacht na weekendowe podróże zdecydowanie bardziej polecamy serię Cruiser lub Sundeck.

 

Bowrider czy Open

Zawsze cieszą nas świadome wybory dopasowane do potrzeb użytkowników łodzi, dlatego miło nam sprzedawać jednostki z tych serii. I znów, tak jak w przypadku dylematu Cruiser vs. Sundeck jest to kwestia tego prywatnych preferencji. Seria Open jest budowana w Portugalii, a BowRider w Polsce.

Open’y to łodzie o najlepszym dojściu do burty, dlatego też są wykorzystywane jako jednostki do wędkowania, prac na wodzie, sportów wodnych, szkoleń i czarterów. Gwarantują największą możliwą powierzchnię na pokładzie do użytkowania.

BowRider’y mają bardziej sportowy charakter i nowoczesny design, który jeszcze bardziej podkreśla opcjonalny WakeTower. U-kształtne kanapy na dziobie pomieszczą dodatkowych pasażerów, którzy dodatkowo nie będą przeciążać jednostki na rufę lecz dociążać jej dziób ułatwiając wejście w ślizg. Dzięki temu kształtowi zabudowy jednostki można do niej zamówić bimini z wygodnie zamykanymi bokami oraz plandekę cumowniczą części dziobowej na płasko.

Tak jak zawsze, ten wybór należy do Was. Jednak gdybyśmy to my mieli dokonać wyboru, padłoby na serię BowRider.

 

Podsumowując

Akwen z jednostką blisko dom/hotelu i brak planów na noclegi na łodzi – BowRider lub Open,

Rejsy weekendowe z ewentualnym noclegiem na łodzi – Sundeck lub Cruiser, ale warto również rozważyć łodzie bez kabiny,

Odwiedzanie różnych akwenów na kilkudniowe rejsy – Sundeck lub Cruiser,

Stała baza na weekendowe lub tygodniowe rejsy – Weekend lub Cruiser.